سنجش و ارزیابی
محمدرضا خداشناس؛ حسین خدابخش زاده؛ پوریا بقایی؛ خلیل مطلب زاده
چکیده
سواد ارزیابی زبان در انبوهی از تحقیقات مورد توجه قرار گرفته است.با این حال، بسیاری از مطالعات برای سنجش سواد ارزیابی معلمان انجام شده اند،ولی هنوز فضای مطالعه و تحقیق در این مقوله وجود دارد که ما را بر آن داشت تا این مقوله را از دیدگاه نیازهای ارزیابی معلمان زبان انگلیسی بررسی کنیم. برای تحقق این هدف ، مطابق با تغییرات در شیوه های ارزیابی ...
بیشتر
سواد ارزیابی زبان در انبوهی از تحقیقات مورد توجه قرار گرفته است.با این حال، بسیاری از مطالعات برای سنجش سواد ارزیابی معلمان انجام شده اند،ولی هنوز فضای مطالعه و تحقیق در این مقوله وجود دارد که ما را بر آن داشت تا این مقوله را از دیدگاه نیازهای ارزیابی معلمان زبان انگلیسی بررسی کنیم. برای تحقق این هدف ، مطابق با تغییرات در شیوه های ارزیابی در کلاسهای درس طی دهه های گذشته ، تحقیق حاضر تلاشی برای توسعه و اعتبار سنجی یک ابزار استاندارد برای یررسی و کشف نیازهای سواد ارزشیابی معلملن زبان انگلیسی می باشد.نوعی تجزیه و تحلیل اکتشافی برای بررسی اعتبارابزار پیشنهادی استفاده شده است. افراد مورد مطالعه در این تحقیق 159 معلم زبان انگلیسی شاغل در آموزش و پرورش استان های خراسان رضوی،تهران، کرمان و شیراز بوده اند. نتایج تحقیق نشان داد که این ابزار پیشنهادی از 4 مولفه اصلی تشکیل شده است که عبارتند از: دانش سواد ارزشیابی، فرایندهای سواد ارزشیابی، پیامدهای سواد ارزشیابی و انتظارات معلمان از برنامه های توسعه حرفه ای معلمان. ابزار تولید شده در این تحقیق برای محققین و افرادی که در حوزه آموزش معلمان فعالیت دارند بسیار مفید و کمک رسان خواهد بود. مدل سواد ارزشیابی فولچر به عنوان مدل تحلیلی هدایت کننده در این مطالعه مورد استفاده قرار گرفته است.